İmparatorluk Mirası Osmanlı Mutfağı Yemek Yarışmasının 2.si Bolu İzzet Baysal Abant MTAL (Turizm Otelcilik) de yapıldı.

Bolu İl Milli Eğitim Müdürlüğü koordinesinde bu yıl ikincisi düzenlenen ''İmparatorluk Mirası Osmanlı Mutfağı Yemek Yarışması'' Türkiye’nin çeşitli il ve ilçelerinden katılan 18 okulun 72 öğrencisiyle, İzzet Baysal Abant Meslekî ve Teknik Anadolu Lisesi organizasyonunda 21 Ekim Cumartesi günü gerçekleşti.

İzzet Baysal Abant MTAL atölyelerinde Osmanlı Mutfağı Yemekleri yapan aşçılık lisesi öğrencilerinin ortaya çıkardığı başlangıç, ana yemek, tatlı ve şerbet kategorilerinden hazırlanan ürünler, yine Türkiye’nin çok değerli şeflerinden oluşan 32 kişilik jüri üyelerince tadımı yapılarak değerlendirildi.  Sunumların ardından İmparatorluk Mirası Osmanlı Mutfağı Yemek Yarışmasında dereceye giren öğrenciler için düzenlenen ödül törenine geçildi.

Müdür Ayhan VURAL okulları atölyelerdeki ziyaretleri esnasında yaptığı bilgi paylaşımında ; “Geçen yıl ilkini düzenlemiştik. Bu yıl ikincisini düzenliyoruz. Bolu Valiliği İl Milli Eğitim Müdürlüğü bünyesinde İzzet Baysal Abant Meslekî ve Teknik Anadolu Lisesi uygulama otellerinde gerçekleşen 2. İmparatorluk Mirası Osmanlı Mutfağı Yemek Yarışmalarına 18 takımdan 72 öğrenci, 72 çeşit yemekle katıldı. Saat 12. 30 gibi yarışma değerlendirmelerimiz tamamlanacak, saat 13.00’de Ödül Törenimiz olacak. Akşam saat 19.00’da Abant Taksim Palas Otelcilik Köşk Otellerinde galamız gerçekleştireceğiz. ”dedi.

“BİZ O BOLU’YU TEKRAR İSTİYORUZ”

Dünyanın en büyük baklavasıyla Guinness Rekorlar Kitabına adımızı yazdıran Chef Mahmut DOLMACIÖdül Töreni konuşmasında; “Bana nasip oldu baklavamıza sahip çıktık. Yoksa Yunan’ıydı, Lübnan’ıydı tatlımıza sahip çıkıyordu. Sonra biz bir yola çıktık. Uzun bir maraton, önce Yunanistan’a gittik, tatlımızı aldık, sonra rekor kırıp sahiplendik. Bu tabii ki beni çok mutlu etti. İnanıyorum gençlerimiz bunun çok daha iyilerini yapacak. Burada çok güzel bir yarışma organize edilmiş. Bolu’ya yakışan bir yarışma. Bolu kazan yemeğinin merkezi. Ben Gaziantepliyim ve kebabın merkezindeyim. Biz genç delikanlıyken otobüsler ama Bolu’da dursun da bir haşlama yiyelim diye içimizden geçirirdik. Biz o Bolu’yu tekrar istiyoruz. Evet, burada o yemekler tekrar olsun. Bunun içinde yeni nesil gençlerimizin bu tür aktivitelere, bu tür yarışmalara ihtiyaçları var. Bugün birçok ilden öğrencilerimiz gelmiş, burada yarışmalar yapılıyor, evet, birbirleriyle tanışıyor, arkadaş oluyorlar. Kültür alışverişi yapıyorlar. Dostluk alışverişi yapıyorlar. Bilgi alışverişi yapıyorlar. Bu da bizim ülkemizin kültürüne, gastronomisine çok çok faydalı olduğuna inanıyorum.”dedi.

“BİRBİRİ İÇİNE GİRMİŞ İKİ ALANDAN SÖZ EDİYORUM”

Ödül Töreninde konuşma yapan Prof. Dr. Arif BİLGİN; “Gastronomi dünyada yükselen değer. Bunu eğitim ayaklarında da görüyoruz. Mesela bundan 15 yıl önce Türkiye’de yaklaşık 6 tane gastronomi bölümü vardı diye hatırlıyoruz. Önce özel üniversitelerde, sonra devlet üniversitelerinde açılmaya başladı. Şimdi geldiğimiz noktada aslında bu yükselen değerin eğitim ayağındaki yansımalarını görüyoruz. 171 tane önlisans programından söz ediyoruz 2022 yılı sonu itibariyle. 121 tane lisans programından söz ediyoruz Türkiye’de. 30 küsur tane yüksek lisans programı var. 4 tane de doktora programı var. Bu müthiş bir büyümedir. Ama sağlıklı bir büyüme mi derseniz, orada problemler olduğunu rahatlıkla söylemem lazım. Çünkü gastronomi bölümlerinin müfredatlarına baktığımızda oradaki bir kısmının mağripe, bir kısmının maşripe gittiğini, bir kısmının farklı farklı kanatlarda devam ettiğini görüyoruz. Orada problemler yaşıyoruz. Turizm bölümlerinde, turizm fakültelerinde, gastronomi bölümlerinde daha çok turizm ağırlığı var. Bu gayet doğal bir şey, turizm ağırlığının olması gerekiyor gastronomi bölümlerinde.  Gastronomi dediğimiz alan zaten turizm fakültelerinin, turizm bölümlerinin bir parçası olarak ortaya çıktı. Bundan 30 yıl önce mesela otel işletmecileri arasında gastronomi mezunlarını göremezdiniz. Çünkü turizmcilerdi. Ama şimdi çoğunlukla gastronomi mezunları olduklarını görüyorsunuz. Birbiri içerisine girmiş iki alandan söz ediyorum. Ama gastronomi bölümlerinin aynı zamanda, gastronomi alanının turizmde çok etkin bir noktaya geldiğini, rolünü artırdığını, neredeyse baskıladığını görmeye başlıyoruz, birincisi bu.”dedi.

“REKABET ÜRETKENLİĞİ ORTAYA ÇIKARIR”

Prof. Dr. Arif BİLGİN konuşmasının devamında; “ İkincisi ise gastronomi uzmanı yetiştiremediğimiz için gastronomi bölümlerindeki eğitim süreçlerine baktığımızda orada hocalarında bir anlamda yetersiz olduğunu görüyoruz. Gastronomi bölümlerinin bazısında farklı alanlardan hocalar hiç ilgili olmadıkları derslere giriyorlar, bunları bir düzenlememiz gerekiyor. Türk mutfağının yurt dışındaki temsiliyle alakalı sorunlar var. Hepimiz görüyoruz gittiğimizde. Yani çok sınırlı sayıda yemekle temsil ediyor. Gastrodiplamasi diye yeni gelişen bir alan var. O alanda biraz geri kaldık. Neyse ki Emine Hanımefendinin girişimleri sayesinde bir mesafe katettiğimizi söyleyebiliriz. Gastrofestler ve bu tür yarışmaları çok önemsiyorum. Bunlar gastronomi ve mutfak sanatları alanının dünyada çok hızlı ilerleyen birer trend olmasıyla yakından alakalı. Buralarda da daha çok fayda sağlayacağımız bir sonuç üretecek organizasyonlara ihtiyacımız olduğunu düşünüyorum. Yarışmaları çok çok önemsiyorum. Yarışmalar tatlı rekabetin olduğu, dolayısıyla rekabet üretkenlik ortaya çıkarır. Yeni gelişmelerin bizi karşılamasına imkan verir. Bütün bu mevcut sorunları çözmek için ne yapmak lazım dediğimizde, bizi kendi halimize bırakırlarsa bu işi çok kısa bir süre içerisinde, sağlıklı bir şekilde çözemeyeceğimiz ortada. Onun için ben merkezi bir organizasyona ihtiyaç duyduğumuzu düşünüyorum, bu alanla ilgili. Bu merkezi organizasyon, arka planını iyi çalışılmış bir planlamayla, sağlıklı bir koordinasyonla, yönlendirmeyle gerçekleşmesi gerekiyor. Bu yeni oluşum, akademisyenlerinde içinde olduğu, uygulamacılarında içinde olduğu, yani şeflerimizin de içinde olduğu, sahada elemanlarında içinde olduğu, gastronomi diğer alanlardan arınmış bir alan değil, mutfak sanatları, aynı zamanda turizmcilerle de işbirliği yapmamız lazım. Bunlarında olduğu bir ekip tarafından ortak akılla üretilecek, devlet kurumlarının da içinde yer aldığı bir ekip tarafından yapılmalıdır.”dedi.

Çırağan’ın ilk Türk Aşçısı, Jüri Şefi Ahmet ATEŞOĞLU konuşmasında; “Biz ilk bu işe kalkıştığımızda Sayın Ayhan Hocamla ben Narven’deydim ve ilk kurucularındanım. Hem mutfak olarak hem de ekip olarak kurucularından olduğum için ilk başladığımızda çok kalabalıktık. O sene hiç anlayamadık ama o süreçten sonra bu hayata yeniden dönmüş olduk. Eğer Türk mutfağını biz geliştirmek istiyorsak, önce sayın hocalarımızın çok iyi bir analiz edip, sayın şeflerimizin de çok iyi bir tatbikat yapıp bu işi daha iyi geliştirmemizi hepsinde ayrı ayrı temennide bulunuyorum. Eğer biz bunlara baş koyarsak, devamının da geleceğini düşünüyorum. “dedi.

“MESLEKİ EĞİT. OTELCİLİK VE AŞÇILIK ÖZELLİKLE SON YILLARDA TREND BİR ALAN HALİNE GELDİ”

2. İmparatorluk Mirası Osmanlı Mutfağı Yemek Yarışması Ödül Töreninde, Bolu İl Milli Eğitim Müdürü Dr. Cemil SARICI, yarışmaya katkı verenlere teşekkür ederek yaptığı açılış konuşmasında; “Mesleki eğitimde, otelcilik ve aşçılık özellikle son yıllarda trend bir alan haline geldi. Bunda birçok etken rol oynarken herhalde bunların içerisinde en önemli pay görünürlükle alakalı, yani yarışmalar, farklı programlar, toplum algısı, artık gezme kültürünün bütün topluma yayılması ve internet üzerinde gidilen yerlerde kimse eşini dostunu arayıp,’Burada nerede yemek yiyebiliriz?’ diye sormuyor. İnternetten yapılan yorumlara bakarak, o şehirde o alanda nerelerde iyi yiyecek içecek var öğreniyor. Dolayısıyla mesleki eğitimde turizm ve aşçılık herhalde uzun yıllar soluk kesmeden yoluna devam edecek. Burada önemli olan, değerli hocamda bahsettiler, niteliğin belirli bir seviyede korunması, geliştirilmesi, hatta dünyaya baktığımızda bariz bir şekilde ortaya konulmasıdır. Bunu başarırsak o zaman ülkemiz adına doğru çalışmaları yapmış, doğru adımları atmış oluruz. Tabi ki bu mütevazi bir başlangıç ama ben bu başlangıcın çok iyi sonuçlara sebep olacağını, çok üst düzey yarışmalara, programlara, etkinliklere ve festivallere bir kapı açacağını düşünüyorum. Buna bütün kalbimle inanıyorum. Bu sebeple emeği geçen herkese teşekkür ediyorum.” dedi.

''İmparatorluk Mirası Osmanlı Mutfağı Yemek Yarışması'' Galası 21 Ekim Cumartesi akşamı Abant Taksim Palas Otelcilik Köşk Otellerinde gerçekleşti. Burada yarışmaya jüri üyesi olarak katılan ünlü şeflere plaketleri takdim edildi. Ardından konuklara yemek ikram edildi.

YARIŞMAYA JÜRİ ÜYESİ OLARAK KATILAN ŞEFLER

Executive Chef Dünya Rekortmeni Mahmut DOLMACI, Executive Chef Ümit YAVUZ, Executive Chef Ahmet ATEŞOĞLU, Executive Chef Sinan HIRCA, Executive Chef Eray AKSUNGUR, Executive Chef Sercan ÖZSOY, Executive Chef Mehmet DURUKAN, Executive Chef Metin DİNÇER, Executive Chef Meltem AÇIKEL, Executive Chef Ceyda ÖZDEMİRLİ, Executive Chef Naim YETKİN, Executive Chef Fikret ARSLAN, Executive Chef Satılmış AKALIN, Executive Chef Barış DIRBALI, Executive Chef Mehmet Faruk YARDIMCI, Executive Chef Süleyman ÇALIŞKAN, Executive Chef Ali  DEMİR Hilton İstanbul, Executive Chef Reşat BÖLÜK Grant Kartal Otel Kartalkaya, ProfF. Dr. Arif BİLGİN Sakarya Üniversitesi, Executive Chef Erol ERGİN Büyük Abant, Executive Chef Tuğba ÜNAL, Executive Chef Süleyman  AŞÇIOĞLU, Executive Chef  Adil SIKÇELİK, Executive Chef Safiye METİN Türkiye Aşçılar Federasyonu, Executive Ufuk  GÜNGÖR Gurme Magazin, Executive Chef Uğur ESER Koru Otel, Executive Chef Hasan GÜLDEMİR Elifim Resort, Executive Chef Raşit ÖZKAN, Executive Chef Rahim Yıldırım, Executive Chef Ali DAVUT, Executive Chef İsmet KALKAN..

YARIŞMAYA KATILAN OKULLAR

İzmir Bornova MTAL, Kırıkkale Yeşil Vadi Şehit Mustafa Saydam MTAL, Bolu Yeniçağa Aşçılar MTAL, Sakarya Karadeniz MTAL, Zonguldak Ereğli Zübeyde Hanım MTAL, Ankara Batıkent MTAL, İstanbul  Ümraniye Halide Edip MTAL, Kırşehir Toki MTAL,Trabzon Cevher Özden MTAL, Bolu TOBB Zübeyde Hanım MTAL,Bolu Mengen Aşçılar MTAL, Kocaeli Kartepe Akçakoca MTAL, Adapazarı MTAL, Adapazarı Sezginler MTAL, Bolu Gerede Esentepe Aşçılık MTAL, Bolu İzzet Baysal Abant MTAL, Bolu Büyük Berk Özel Eğitim Meslek Okulu, Ankara Polatlı Beştepe MTAL, HABER: Fatma MARMARA